Dag 1 – 31. mai 1998
Trond Erik
Vi startet fra Trondheim kl. 23.50 31/4 98 med litt hastverk p.g.a. bruåpning i kanalen. Med kraftig salutt til damene på Skansen startet eventyret som skal vare i ca 4 mnd.
Nå kl 0200 passerer vi Rødberg med en 6 knops fart, vi observerer at alt funker som det skal. En god stemning ombord, god varm kaffe og fint miljø i maskinrommet. Etter en 8-timers tur regner vi med å nå Jektvika på Hitra der vi skal dra opp båten for å bytte bolter på omstyringen til propellen. Med litt hjelp fra Ingebjørn rekker vi dette før neste flo.
Første problem har nå dukket opp. Første krets på kjølesystemet, det vannet som sirkulerer rundt i båten og skal gi varme til bla akterkabin har muligens tettet seg. Dette regner vi med å løse.
Dag 2 – 1. juni 1998
Andreas
Utdrag fra navigasjon- og maskinloggen:
- | Kl. 23:00 |
---|---|
Lengdegrad | 63.35.041 |
Breddegrad | 8.31.185 |
Tid til sjøs | 3 Timer |
Topp speed | 7,8 knop |
Nautiske mil | Ca. 17 |
Vi spiste Mexicansk gryte i 3-tida. Etter en lang NATO-seilas var det veldig godt og sove litt utpå. Vi kom opp på slippen ca. klokken 17.00. Der fikk vi skiftet festebolter til omstyringa. Autopiloten ble oppgradert på noen punkter og hekken ble pusset litt. Vi klarte det vi skulle på en og samme flo. Da vi var utpå igjen brukte vi en time på å justere riggen. Så la vi utpå og heiste storseil, skværsegl og fokk. Cirka 7 knop i snitt med halv maskin. Trond Erik og Harald har vakt mens Andreas prøver de halvstekte brødene vi fikk sponset fra ROSENBORG DAMPBAKERI. Alle er våkne, vaktene er fordelt og noen bør vel snart hoppe i køya. Båten virker fin og tett, og alt ser ut til å funke bra. William har allerede klart å miste capsen overbord. Øystein føler seg litt groggy i halsen, men er på bedringens vei. Vi holder OK fart og er i rute.
(minus fotografen Andreas)
Dag 3 – 2. juni 1998
Trond Erik
Dette tror jeg har vært den tøffeste dagen til nå. Siden vi var på slippen har jeg hatt ca 2.5 timers søvn, det samme gjelder vel Harald.
Jeg tror vi nå må innføre en ny kategori, "dagens konk". Dagens konk: Noen timer etter at vi forlot slippen på Hitra oppdagen Harald en endring i lyden på motoren. Etter en halvtimes feilsøking kunne vi konstatere at det hadde blitt tretthetsbrudd i reimhjulet på vasspumpa. Risikoen for å fortsette for motor var ødelagt 24v-generator og vannpumpe - vi fortsatte kun med seil. Etter litt rådslagning og samtaler med opplysninga fikk vi ringt en vakttelefon hos Scania Vest på Ålesund ca kl 0400. Vi måtte vente til delelageret åpnet kl 0730. Der snakket vi med Ole Jonny Valø som kunne fortelle at et slikt hjul fantes ikke i landet å måtte bestilles fra Sverige. Hjulet ble bestilt til Stavanger og vi måtte inn til Ålesund for å prøve å få sveiset hjulet. Beregnet ankomst kl 1900 med seil. Klokken 1830 ankom vi Ålesund og startet motoren for å legge til gjestekaia. Motoren var såpas kald at vi kunne kjøre den en liten stund, samt at pumpa på vebastoen tok unna litt av kjølevannet. På kaia sto Valø å ventet på oss som avtalt.
Vi trodde nå at vi kunne dra fra Ålesund, men nei, der sprakk den ene blokka til autopiloten, Andreas skiftet den og vi kunne dra mot stadt-landet. kl 2130. Nevner også at Jager-fokka revnet under nattens seilas, og ble sveiset sammen igjen på bensinstasjonen av øystein og Harald. Under oppholdet i Ålesund ble vi servert en utsøkt middag av William.
Kan nevne at da vi la fra kai, kom det ei skute inn i havna, vi ladda kanonen og fyrte en sabla salutt, et halvminutt etter ble vi kalt opp på VHF-en. Vi venta oss en klage på støy, men de lurte bare på om vi hadde tenkt oss tilbake til Ålesund. Dette er antagelig tollerne har oss under oppsikt ang. den plomberte akevitten vi har med på utførsel. Må si at det likevel har vært en fin dag med fin seilvind og ei skute som har vist seg meget seilevillig.
Dag 4 – 3. juni 1998
Trond Erik
Vi befinner oss 15nm sør for Florø. Har kjørt ca 100 nm siden Ålesund. dvs: snittfart på 7.69 knop. Statt-landet ble passert lensende i stor sjø, med fart 9 knop. Surfet med storseil og skværsegl. Videre har vi passert Bremanger-landet - Florø. Lufttemperaturen har nå blitt beydelig høyere.
Andreas
Vi er nå kommet til sognefjorden, nærmere bestemt Hisø. D.v.s. litt nord om Bergen. Vi er for 1 time siden ferdige med det vi tror må være DAGENS KONK. Det hele startet med at vi skulle justere autopiloten. Da jeg var nede i gummibåten bak hekken for å trekke til en wire, oppdaget jeg at en av hekkspoilerene var nesten falt av. De er til for å redusere sjau fra propellen. Festeboltene var dårlige å hadde gitt etter da vi surfet i stor sjø over Statt. Spoileren ligger nå på dekk og vil bli festet i Tananger.
Akkurat nå ligger kapteinen og Øystein og sover. Trond Erik, William og Ola er på dekk. Trond Erik utnytter Haralds frivakt ved å prøve fiskelykken. Det kan bli fiskesuppe til middag. Vi er noen timer etter skjema, men med uhell og slippsett mm tatt i betraktning synes vi ikke det er så verst.
Harald
Denne brua var ikke angitt i kartet. Viste seg og være 30m høy. Andreas har klistret opp et ark på veggen i pantry hvor vi skriver opp etter hver som vi kommer på det som skal fikses og kjøpes. Det som står oppført er egentlig ganske beskrivende for livet ombord Listen lyder som følger: Kompass festes, beslag på røstjern festes, fylle etter med dest. vann på startbatteri, trimme riggen slik at mastene står rett, finne og utbedre lekkasje på toalett, flytte kompasset til autopiloten (deviasjon ca 100 grader), dette har ingen betydning for funksjon, blokk til forbraser sikres bedre, nytt taug må skjæres inn i lensetakkel, nåværende for kort til å få bommen skikkelig ut på lens, gråvannspumpebryter ute av funksjon, vifte i salong ute av funksjon, etterfylling av hydraulikkolje, mulig lekkasje av hydraulikkolje må finnes, skrue som har falt ned i hydraulikktank må fiskes opp før det kommer inn i systemet. Det kan virke som det er nokså mye galt ombord, men det meste blir ordnet mens vi seiler, hvilket også gjelder for de fleste punktene ovenfor.
Dag 5 – 4. juni 1998
Øystein
Strekning Bergen - Tananger var kanskje en av de mindre dramatiske. Jeg sto opp av køya ved Bergen, uret viste 2100,og da var alt ok. Trond Erik og Harald konsumerte en del kaffe og konjakk, Trond Erik kanskje mest. Han hadde privatfest for seg selv. Mørket kom, og det viste seg å bli litt mørkere enn de foregående nettene, delvis pga skydekket og delvis pga vår sørlige posisjon (i forhold til Trondheim).Jeg, Ola og Andreas styrte så godt vi kunne etter fyrtårnene, og det gikk veldig bra. Ola og jeg køyet ca 0400,Andreas sto litt videre ilag med William som tok over etter meg og Ola.
Harald
Dagens konk Etter å ha passert Langenuen fikk ganske kraftig Nordlig vind. Tvers for oss. Andreas å villiam hadde vakt. Og da Harald ble purret, ble det satt seil. Vinden ga seg ganske fort og minket fra 20 til 10 knop. Etter å ha satt seil ville ikke autopiloten fungere. Ved undersøkelser viste det seg at bolten igjennom drivarmen hadde røket. Etter skifting av innfestingspunkt for drivarmen, samt slakking av wirens stramming, fikk vi det til å fungere bra.
Trond Erik
Vi har hatt problemer med ett eller annet hver dag. Lurer på hva neste dag vil bringe. Nå har vi spist Amerikansk gryterett med ris og rødvin, vi har akkurat begynt ny dag. Vi skal alle få oss en god natts søvn før vi legger ut mot Jærens rev og Nordsjøen.
Det har hvert en vemodig avskjed med Ola som forlot oss i dag. Skulle ta to videre til Tvedestrand for å besøke sønnen. Nytt mannskap: Stein Arne Steine blir med oss til Brest Frankrike.
Må nevne att hver gang vi heiser seil, tar enn gibb, eller noe annet mannskapskrevende jobb, så ringer telefonen. Vi prioriterer det vi holder på med, det er derfor dere ikke har fått svar på tlf. Vi hører den, men tar den ikke. Send gjerne e-post. lyna@online.no Det er så hyggelig med respons på det vi holder på med. Spre gjerne vår e-postadresse og hjemmeside til alle kjente. Det er moro at vår hjemmeside har ryktes helt til tyskland. (Hei Egil, hils familien) En liten melding til Leif, siden vi ikke hørte mer fra deg regner vi med at du fikk inn hjemmesiden.
Dag 6 – 5. juni 1998
Andreas
Lyna heises ca 30 cm opp i hekken
Jeg våknet opp kl. 09.30. Da hadde pappa og Stein Arne vært oppe i 2 timer. Vi var en times seilas utpå. Jeg tok over roret, da pappa ville se litt på autopiloten igjen. Det viste seg att en sveis nede på selve roret var gått opp. Så etter forskjellig testing fra gummibåten i stor sjø, ble det besluttet att vi skulle returnere til Tananger for å få roret sveist på ny. Etter en del telefoner ble det klart at det ikke lot seg undervannssveise. Kranbil ble bestilt og ting kom i orden.Vi fikk også festet spoileren, ikke helt fornøid med den da den lager mere sjau på akterdekket. Vi tapte tilsammen 7 timer på dette.
Nå ligger vi utpå og prøver dorga, fordi Trond Erik fortsatt ikke har fått noe fisk. Autopiloten fungerer perfekt, og det er god stemning ombord. Fatterns hodepine skyltets antaglig autopiloten.
Andreas
Dagen er over, og den ble ikke helt begivenhetsløs. Vel ute til havs igjen ble det full stopp. Ei viftereima til 12v dynamoen var røket. Det ble en halvtimes stopp, Trond Erik og fattern fikset det også, det virker sikkert som om de ikke gjør stort annet. Stein Arne benyttet tiden til og fiske, fangsten ble en 200gr sei. Litt senere sluttet toalettet og fungere, det tok Trond Erik og Øystein bare tre timer og fikse det. Klokken 2400 bestemte kapteinen at vi var utenfor norsk territorial grense, og fant fram avbiteren. Plomben på slappkisten ble kuttet og resultatet ble stor stemning ombord. Skjorter ble delt ut til mannskapet, hvite så vel som blå. Nå befinner vi oss ca. 60 nm fra kysten av Norge. I det fjerne kan vi se flammene på tre plattformer, vi gjør 8,5 knop for råseil og motor. Alt ser ut til og fungere, og det synes vi er bekymringsfullt. Vi har ikke dekning på den nye 8w nokia telefonen, derfor kan vi ikke legge ut noe på hjemmesiden før vi når kysten av England. Men vi har full dekning på den 10 år gamle 450. Mon tro hva morgendagen bringer.
En litt spesiell begivenhet står for tur. Det er på tide å bryte tollseglet på slappkisten, der spriten Harald har på utførsel ligger. Med dram uten avgifter, deles det ut skjorter til mannskapet som Harald har fått laget.
Skjortene skal testes på pub i Brest.