Dag 7 – 6. juni 1998

Harald


Dagen startet med nydelig vær og en forsiktig bris fra sørøst. Noe gammel sjø hadde vi fortsatt med oss.

Ut over dagen økte vinden på, det samme gjorde sjøen og etter hvert skyet det over og ble nokså dårlig sikt. Også denne dagen bragte med seg tekniske problemer. Først var det 12volts dynamoen. Reimskiva er ikke god og i tillegg står dynamoen ikke i helt riktig stilling. Trond Erik brukte hele frivakta si til å rette på det så godt det lot seg gjøre. Vi har to typer reimer med oss, forskjellig tykkelse/dimensjon. Trond Erik valgte den tykkeste, hvilket ikke viste seg å være heldig. Har i skrivende stund skiftet reim enda en gang.

Det neste problemet, som kostet meg mine frivakter og til dels også Trond Erik sine, var at lensepumpen forut sluttet å virke. Dette ble ikke oppdaget før det var kommet inn nokså mye vann. Med det sjøgangen som vi hadde på det tidspunktet, slang sjøen frem og tilbake der og gjorde det nokså vanskelig å utbedre problemet. Trond Erik fikk skiftet impeller på den pumpen som står på motoren, slik at denne nå fungere godt. Problemet med pumpen forut, er at med den sjøgangen vi har hatt, så skylles den ned en god del dritt, trebiter m.m. som har ligget oppe i skutesiden. Dette forårsaker at pumpen går tett hele tiden.

Utover kvelden ga vinden seg noe og spisset seg slik at vi fikk den rett i mot. Vi tok etter hvert ned seilene som tidligere på dagen hadde bidratt til ekstra fart. Ut på natten mistet vi absolutt all sikt, tykk tåke, og vi måtte følge med på radaren for å se hvilke fartøyer vi hadde rundt oss. Flere var nokså nær, store fiskefartøyer, vi befant oss i utkanten av Dogger bank.

Vi har i løpet av kvelden lagt om kursen litt. Tidligere waypoint lå på engelsk side i kanalen. Vi har imidlertid ikke sjøkart på den siden så tidlig i kanalen, slik at nå sikter vi oss inn mot kysten utenfor Holland. Forøvrig er vaktordningen nå kommet skikkelig i gang. Dette innebærer ikke bare at bestemte personer står på vakt til riktig tid og skriver journaler. Det innebærer også at det samme personene også sover i køya si, når de har fri også på dagtid.

Dag 8 og 9 – 7. og 8. juni 1998

Trond Erik


De siste to dagene har vært en prøvelse for både båt og mannskap. Natt til 07.06 dreide vinden rett imot og øket i styrke fra frisk bris til liten kuling. Det har vært umulig å få gjort noe utenom å navigere og styre båten. Vi har gått totimers vakter med firetimers frivakt. Alle har sovet på frivakten. Noen av oss har blitt litt sjøsyke, men har likevel gått sine vakter. Maten har bestått av suppe med brød til. Vi har seilt nedover kysten langs Nederland noe som innebærer ganske grunt vann. 20 - 30 meter. Dette har gjort sitt utslag med meget kraftig sjø. Båten stoppet nesten helt opp i de værste bølgene. Snitt fart ca 3 knop. Hadde vi hatt vinden aktenfor tvers, ville vi kunnet surfet oss nedover med god fart, men med motbøren som vi har hatt har vi bare stampet oss fram.

Noen småkonk: Det meste ombord i båten har byttet plass. Ovnen har flyttet seg, brannslukningsapparat har løsnet, Pantry er krydret med dill og buljong. Harald har oppdaget at han har en selvspillende gitar. Det er vanskelig å beskrive situasjonen, men vi har følt oss som en dupp på nordsjøen. Bortsett fra at lensepumpe foran har gått tett grunnet dritt som er blitt vasket ned fra skutesiden og en litt revnet fokk har det gått stort sett bra.

På innseiling til Europort, Nieuwe Waterweg

Ved å sjekke værmeldingen på Nederlandsk tekst-tv ble det klart at noen avgjørelser måtte tas. Med økning i vind til stiv kuling og regn ble vi enige om å dra til havn. Kursen ble lagt mot Europort og elven Nieuwe Waterweg. Vi fikk vinden fra styrbords halser og heiste storseil, fokk og klyver. Vi fikk god fart mot havn. Vi trodde vel alle at straks vi var innom moloen var det bare å legge til kai som i Norge. Men nei, vi kjørte oss inn på den værste raffineritomta jeg har sett. Vi oppdaget etter hvert at vi var kommet til en av verdens mest trafikkerte havner - Port of Rotterdam. Med containerskip og andre elveprammer rundt oss kom havnevaktas båt 14 til unnsetning. De skulle gi oss en brosjyre over havna, men holdt på å kjøre oss i senk. En sjakkel på gummibåten akter brakk, vi mistet bensintanken og måtte slepe den etter oss. Stein Arne prøvde å få greie på hvor vi kunne ligge på VHFen, men Engelsk med Nederlandsk aksent er ikke lett å forstå. Vi har nå lagt til i en sidekanal ca 5 nautiske opp i elven. Vi tror det er Massluis.

Klokken ble 0200 090698 før vi kunne innta dagens første måltid. Stein Arnes kjøttdeig og ris. Neste dag skal vi proviantere, reparere noen småskader, kanskje vi ser Eric Haiden.

Dag 10 – 9. juni 1998

Harald


Tolleren i Rotterdam

Skulle jeg ta utgangspunkt i dagens mest unike fremskritt ombord, og det får jeg vel gjøre, så må jeg nevne Trond Eriks batterilader, som har vakt alminnelig oppmerksomhet og entusiasme. Utgangpunktet for denne var et stykke ved fra vedkassen. Med medbragte komponenter er det blitt til en batterilader for såvel Makita drill som batterier til walkman og digitalt kamera (hvilket skapte behovet).

Forøvrig ar vi hatt en fin dag her i Rotterdam, Maasslauis, hvor vi våknet i dag, til ulik tid, etter en god natt søvn, og etter et godt måltid tilbredt av Stein Arne, ca kl. 0330. i natt. Før vi la oss var mangellisten ajourført, og denne har preget dagen, som ble avsluttet med at Terje Svendsen kom ombord, etter noe viderverdigheter over telefon, og besøk på gresk restaurant.

Mye kunne vært sagt om det som foran er beskrevet. Men la meg gripe fatt i det som er mest sentralt. Været: Det har blåst godt fra sørvest i hele dag og det har ikke vært fristende for oss som har kjent denne vinden på kroppen i to hele døgn, så her er vi. I morgen er det meldt samme vindretning, men svakere og vi tar sikte på å dra kl. 10.00.

En viktig oppgave etter oppstart i dag var å kontakte tollvesenet. Det skjedde ved at Stein Arne og jeg kontaktet en av de ansatte ved en av slusene i nærheten. Han ringte og vi ble kontaktet. Tolleren var overrasket over at de var blitt kontaktet. Siden vi ikke skulle emigrere, hvilket ville medført papirarbeid på ca. to timer, burde vi like gjerne droppet det hele, selv om han nok mente at det var riktig å kontakte dem. Han håpet at Black Ankors, (hvem det er vet ikke jeg) ikke ville finne bryet verdt å kontakte oss, da burde vår oppgave over det som var ombord ihverfall stemme. De har ikke vist seg.

Lyna på kaia i Masslouis

Når det gjelder mangellisten: Ovnen sklei litt frem og tilbake under den verste sjøgangen, men er fortsatt ikke festet. På tur opp elven i går kveld, var det en nokså stor havnebåt som ville hjelpe oss med informasjon om hvor vi skulle finne havn for natten. Dette endte med at de nokså klønete kjørte på oss i hekken og rev Zodiaken ut av festene, og bensintanken forsvant i natten. Andreas har ordnet med ny tank og tilkobling i dag. Selv har jeg ordnet med nye bolter til kryssholtet til kattetaljen. Andreas har ordnet med nytt og lengre tau til lensetakkel på begge sider. Dette var blitt for kort etter at jeg i fjor hadde gjort taljen fireskoren i stedet for toskåren.

Vi har fått kjøpt nye dieselfiltre, som det gikk tre av i går, (sjøgangen sørger for at all møkka i tanken kommer i systemet). Vi har fått tak i nye lengre remmer til 12v dynamoen, og satt på det gamle hjulet, håper det nå vil funke. William har festet brannslukkings-apparatet som rev seg løs i uværet, samt gitaren på min kabin, som spilte av seg selv både natt og dag i den verste sjøgangen. I tillegg har han sammen med Stein Arne vasket og ordnet i pantry og salong. Et helt glass med buljong og et glass med dill var rimelig godt strødd utover. Så vidt vi har beregnet har det godt med ca 1000 liter diesel fra Tananger til Rotterdam. Vi får kanskje ikke mulighet for etterfylling før vi drar herfra, men forutsatt at vi ikke får for dårlig vær, vil restbeholdningen holde til Brest, hvor Stein Arne vil gå av. Båten har blitt noe lekk både forut og bak motoren. Jeg har i dag forsøkt å maure med medbrakt sagflis, uten å lykkes særlig Pumpene går ca 1/3 av tiden. Skal ta en ny test i kveld. Det vil nok gå seg noe til.

Dag 11 – 10. juni 1998

Trond Erik


Nok en rolig dag med venting på litt bedre vindforhold. Vi har lest av vindmåleren kast opp til 50 knop her inne i kanalen. Med litt småpussing på båten, shoppingrunde og div får vi nå snart servert middag. I fra Stein Arnes Ala Carte Meny har vi i dag valgt oss følgende: Stein Arnes rødvinsmarinerte entrecote med løk, poteter og pepperrotsaus. Moltekrem til dessert. Drikke: Rødvin Vina Sanzo, en spansk Rioja Konjakk enstjerne fra Gauldal i Sør-Trøndelag Etterpå skal vi se fotballkamp på storskjerm på ei kneipe, i de små trange gater og smug med kanaler over alt. Slik lediggang gir en viss skapertrang til meg og Harald. Vi har begge vært nedi vedkassen og funnet oss en trebit å spikke på. En batterilader for kamera og drill. Penn og paralellforskyverholder uten lys.

Harald


Maaslauis ligger noe nord for sentrum av Rotterdam, dvs. litt lenger ned i elven Maas. Ikke noe stort distrikt ifølge folk som vi har snakket med, men distriktet har det meste av forretninger og restauranter, men vi har ikke funnet noe båtforretning og heller ikke noen hollandsk restaurant. Vi ligger i en liten huk, dvs. begynnelsen av en sidekanal til elven Maas. Det er stor trafikk på elven, så det er nokså urolig. Elvelektere på over 300 fot passerer hele tiden og en del av dem kommer til og med inn i vår sidekanal. Det kan se skummelt ut for det er ikke mye plass å røre seg på for en så stor lekter, men det synes som om de kan sine saker. I dag har jeg fått festet en ny øyebolt til krysstakkelet, som røk på nordsjøen. Andreas har fått sprutet inn ekspanderende fugemasse under dekkslisten i baugen, som skapte lekkasje i overkøyene forut over nordsjøen. Ellers har jeg sett på kart og forberedt videre seilas mens vi venter på at vinden skal løye. Midt på dagen i dag fikk vi en byge her med ca 50 knop. Den sto på bare ca. 15 minutter. Stein Arne og jeg la ut en ny aktertamp og ble søkk våte på få minutter. Ellers preges stedet av forbredelser til å se kampen mellom Holland og Belgia i fotball VM. Restauranter og puber er pyntet med det hollandske landslagets farver, orange og svart. Det ser ikke ut til at vi kommer av gårde i dag. Det blåser fortsatt ca 25 knop fra samme retning, men det er mild og fin luft. Dog er er det ingen ombord som har lyst på noen gjentagelse av de siste to døgn på nordsjøen. William måtte forlate oss i dag. Han skulle egentlig ha vært med helt til Solkysten. Men i morres fikk han telefon med beskjed om at hans mor var alvorlig syk. Til tross for den alvorlige situasjon og noe vanskelige avgjørelse han måtte ta, fant jeg det riktig å gi uttrykk for at han måtte se til å komme seg ombord igjen slik at ikke all den kunnskapen han hadde tilegnet seg over nordsjøen skulle bli

Ellen Ahee and Louis Janssen fra Holland
med Stein Arne.

bortkastet. Vi får se om ha ikke dukker opp igjen et eller annet sted i Middelhavet. Akkurat nå er klokken ca 1730. Vi har kjøpt inn biffer som Stein Arne tilbreder på beste vis. Man vet ikke hva Bernaise-saus er her, så vi prøver en ny en. PS. Jeg har ikke tatt bryet med å lese det som er skrevet ovenfor, så kanskje blir det noe gjentagelse.

Etter hvert kom Harald til å møte på et kjekt par som tittet på båten "vår". Det var Louis Janssen og Ellen Ahee. De ble invitert ombord og stemningen steg pga felles interesse, de bodde også i en båt. Ellen var meget behjelpelig med hollandsk værmelding - førte til at vi nesten umiddelbart kastet loss etter som at vinden stod til vår fordel. Vi regner med å få mail fra Ellen i morgen om weather forecast for next day.

Thank You for help with weather Ellen and Louis. Looking forward to Your e- mail. Hope You like our salute.

Yours Faitfully Trond Erik and the rest of crew.